Usein kysyttyä

Asunnon kunto, laitteet ja remontit

Mikä on huoneiston normaali lämpötila?

Huoneiston lämpötilan tulee olla +20–22 °C oleskeluvyöhykkeeltä mitattuna (0,6 m seinistä ja max 1,8 m korkeudelta). 

Miksi patterit ovat välillä kylmiä?

Kun huoneessa on riittävästi lämpöä, ei patterilämmitystä tarvita. Tällöin termostaatti pienentää lämpimän veden virtausta patterissa. Patteri voi olla ajoittain kylmä tai vain yläosastaan lämmin. Tämä osoittaa termostaatin toimivan. 

Mitä saan remontoida itse?

Asukkaalla on mahdollisuus tehdä itse tai omalla kustannuksellaan teetättää huoneistossaan pientä remonttia, esimerkiksi pintojen maalaus, tapetointi, parketin, laminaatin tai sälekaihtimien asennus.

Ennen remontin aloittamista on Niiralan Kulmalta kuitenkin pyydettävä lupa työn tekemiseen ja allekirjoitettava sitoumus. Luvan saat omalta kiinteistönhoitajaltasi, joka tulee tarkastamaan asunnon ennen remontointia.

Kiinteistönhoitajalta voit myös saada tarvikelapun, jota vastaan saat maksutta valita Niiralan Kulman perusmallistosta varastolta mieleisesi tapetit ja maalit. Myös tapetointi- ja maalaustarvikkeet voit saada veloituksetta varastolta.

Varasto sijaitsee Neulamäen teollisuusalueella osoitteessa Hopeakatu 6, sisäänkäynti asukkaille on Pronssikatu 7 B-rapusta. 

Kun remontti on valmis, on Niiralan Kulmalta pyydettävä vielä työn tarkastus.

Kosteiden tilojen remontit sekä mattotyöt tekee aina Niiralan Kulman remonttiosasto. Kosteiden tilojen pintoihin ei saa tehdä minkäänlaisia reikiä, joten käytä esimerkiksi tarrakoukkuja ripustimina.

Ota remonttiasioissa yhteys alueesi kiinteistönhoitajaan.

Kuka saa asentaa astianpesukoneen?

Astianpesukoneen asennukseen suositellaan vastuuvakuutettua kodinkone- tai lvi-yritystä. Asennuksen jälkeen kiinteistönhoitajan on tarkistettava asennus. Katso tarkemmat ohjeet astianpesukoneen asennusohjeesta.

Mistä saan apua huoneiston tekniikkaan liittyvissä kysymyksissä?

Ota yhteyttä talosi kiinteistönhoitajaan. Hän opastaa paikan päällä.

Miten saan uuden jääkaapin, jos entinen on mennyt rikki? Saanko tilalle erilaisen kalusteen kuin alkuperäinen?

Asuntoihin liittyy aina tietynlainen varustus. Rikkoontuneen laitteen tilalle toimitetaan ominaisuuksiltaan samanlainen laite, esim. jääkaapin tilalle jääkaappi. Asukas voi halutessaan hankkia omalla kustannuksellaan itselleen parhaiten sopivan kylmälaitteen. 

Kuinka saan ruuan paistamisesta aiheutuvat käryt tehokkaasti poistettua asunnosta?

Laita liesituuletin maksimiasentoon ja tarvittaessa tuuleta lyhyen aikaa ristivedolla tuuletusikkunoista. Muista palauttaa liesituuletin normaaliasentoon ja sulkea ikkunat tuuletuksen jälkeen, erityisesti lämmityskaudella. 

Miten teen ilmoituksen asunnossani olevasta rikkinäisestä laitteesta?

Ota aina ensin yhteyttä talosi kiinteistönhoitajaan, mikäli esim. asuntosi hana tai wc-istuin vuotaa. Kiinteistönhoitajan tavoittaa puhelimitse arkisin klo 7.00 – 11.00 sekä 11.30 – 15.30. Muuna aikana erityistä vaaraa tai vahinkoa aiheuttavat viat tulee ilmoittaa päivystäjälle numeroon 044 7655 499. 

Voinko tehdä itse remonttia asunnossani, esim. maalata ja tapetoida?

Kyllä voit. Remontista tulee sopia aina kiinteistönhoitajan kanssa. Kiinteistönhoitaja kirjoittaa tarvikelapun, jonka avulla voit veloituksetta noutaa remonttitarvikkeita Niiralan Kulman varastolta. Tarvittaessa remontointiin liittyvissä asioissa neuvovat korjaustyönjohtajat. 

Miksi asuntoremonttia varten saa vain valkoista maalia, johon joutuu itse maksamaan sävyn? Miksi ei saa sellaista maalia, johon saa tumman sävyn?

Niiralan Kulma käyttää maaleissa ainoastaan vaaleita sävyjä. Maalimme on A-pohjaa ja siihen saa vain vaaleita värejä. Maalattava pinta-ala on syytä laskea tarkkaan, koska jos maali loppuu kesken, niin seuraava sävytyserä ei ole väriltään täsmälleen sama kuin ensimmäinen. 

Mitä tarvikkeita voin saada yhtiön varastosta?

Kiinteistönhoitajalta asukas voi saada tarvikelapun, jota vastaan asukas saa maksutta valita Niiralan Kulman varaston perusmallistosta mm. mieleisensä tapetit ja maalit sekä tapetointi- ja maalausvälineet. Ota yhteys kiinteistönhoitajaasi!

Saanko asentaa lautasantennin?

Lautasantennin asennukseen pitää AINA olla lupa Niiralan Kulmalta. Ennen asennusta ota yhteyttä kiinteistönhoitajaan tai kiinteistötyönjohtajaan, jolta saat kirjalliset ohjeet asennustöiden suorittamiseen. 

Vahingot ja korvaamiset

Asukas on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän, hänen perheensä jäsen tai hänen luvallaan asunnossa oleskeleva henkilö tahallisesti ja laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa asunnolle. Tupakoinnin aiheuttamat siivous- ja korjauskulut asunnossa voidaan laskuttaa asukkaalta.

Niiralan Kulmassa on käytössä asukaslaskutushinnasto, joka vastaa keskimääräistä kustannusta tuotteista ja töistä, joita joudutaan tekemään asunnon huonon hoidon tai siivoamattomuuden takia. Huolehtimalla korjauksista omatoimisesti, kustannukset saattavat olla pienemmät kuin yhtiön työnä.

ASUNTOA HAKEVILLE

ASUKKAILLE

NIIRALAN KULMA

SÄHKÖINEN ASIOINTI